Preparar-se per al nou any és un dels reptes més habituals que les companyies han d’afrontar quan es canvia de cicle. Per al comerç al detall, afinar l’estratègia per estar a l’altura dels reptes de 2021 resultarà crucial. Aquest sector ha estat un dels que més ha notat l’impacte de la crisi del coronavirus, ja que els efectes de la pandèmia han canviat els hàbits dels compradors i les seves preferències.
A CEDEC, Consultoria d’Organització Estratègica líder a Europa en gestió, direcció i organització per a empreses familiars i pimes, volem guiar les companyies de venda al detall en els reptes que marcaran l’agenda durant els propers dotze mesos. Per això volem compartir les claus per al comerç al detall el 2021 que destaca aquest article.
Omnicanalitat
Els consumidors ja no es queden amb un canal de comercialització o un altre, sinó que els volen tots. Les empreses han de crear una estratègia d’atenció al client en què s’ofereixin totes les vies de comunicació possibles i es permeti al consumidor triar la que prefereixi. Gràcies a la intel·ligència artificial, l’internet de les coses o la realitat estesa, aquestes experiències es fan molt més complexes i positives.
A més a més, l’omnicanalitat permet als venedors traslladar el que tenen offline a online i a la inversa. Al canal ecommerce oferirà coses que ha après que funcionen en el canal físic i, en el retail, farà servir eines tecnològiques de les compres online.
Intel·ligència artificial
Els darrers anys la utilització de la intel·ligència artificial (IA) en les vendes al detall ha anat avançant i madurant. Ara mateix, el retail ja la fa servir per entendre millor les seves necessitats d’emmagatzematge o per ser més eficient en la logística.
Però el potencial de la intel·ligència artificial no es queda aquí i ja ha començat a arribar a l’atenció al client. Chatbots i assistents virtuals han estat les primeres passes, però durant els propers mesos la IA s’incorporarà a més solucions. Per exemple, permetrà millorar l’ús de la tecnologia de reconeixement de veu o suportar el creixement de les cerques de veu i l’ús d’assistents de veu.
Lliuraments autònoms
Reduir la dependència del canal de lliuraments tradicional ha estat un dels reptes de l’ecommerce des del començament. La crisi del coronavirus ha fet més evident que la manera com es compra ha canviat i que dependrem molt més de les compres online.
Les grans companyies del sector ja estan treballant en el disseny de vehicles autònoms i lliuraments amb drons per assumir el procés de lliurament final. La tendència anirà en augment durant 2021, en què serà molt més visible aquest esforç per autonomitzar l’anomenada “última milla”.
Compres personals per a tothom
Tindran un servei propi i exclusiu no només els compradors VIP, sinó que també gaudiran d’aquesta experiència els consumidors mitjans. La personalització s’ha convertit en un dels elements més importants de la xarxa i està arribant, cada vegada més, al comerç electrònic i als processos de compra.
Així, els consumidors rebran cada vegada més recomanacions ajustades a les seves preferències i a les seves necessitats, no només en ecommerce sinó també en comerç al detall.
A CEDEC, Consultoria d’Organització Estratègica, visualitzem un futur per al comerç al detall en què la tecnologia i la bona experiència del client seran crucials per arribar al consumidor i fidelitzar-lo. Per tant, treballar en aquests àmbits és fonamental en el camí cap a l’excel·lència empresarial.