En un mercat tan competitiu com l’actual, no hi ha cap mena de dubte que diferenciar-se i avançar-se a les necessitats dels clients és essencial per triomfar. I és aquí on la innovació juga un paper clau, un concepte que moltes pimes consideren exclusiu de les grans empreses, però que també és fonamental per a les empreses petites per impulsar el desenvolupament del negoci.
A CEDEC considerem que és vital que les pimes desenvolupin la seva capacitat innovadora, no només pel que fa a la creació de nous productes i serveis, sinó en totes les àrees d’activitat. No obstant això, per tal que la innovació es tradueixi en beneficis per a l’empresa, cal plantejar-la d’una manera efectiva i evitar cometre errors que puguin sabotejar, de manera directa o indirecta, els objectius que es volen assolir. Compartim aquest article de Pyme en què s’analitzen alguns dels motius pels quals les noves idees poden fracassar.
Hi ha quatre recomanacions bàsiques que cal seguir per tal que la innovació sigui tot un èxit.
Oblidar la por al fracàs
Un gran nombre d’empreses continuen considerant la innovació com una pèrdua de diners i de temps. Invertir en creativitat facilita l’accés a noves oportunitats de negoci i incrementa els beneficis de la companyia, tot i que és cert que a curt termini pot semblar el contrari, ja que algunes millores que s’implementen poden no sortir bé a la primera. No obstant això, mai no ens hem de quedar a mitges en aquest tema. Si per por al fracàs es retalla en innovació, s’acaba provocant precisament el que es temia.
Confiar en els treballadors
La comunicació dins de l’empresa ha de fluir en totes les direccions i per això és essencial que els treballadors se sentin escoltats i respectats. Sovint, a pimes on es treballa en departaments tancats i on només els directius s’atreveixen a donar la seva opinió sobre els temes, es malbarata el talent dels professionals que formen part de l’empresa. És essencial canviar la mentalitat, delegar responsabilitats als treballadors i afavorir que s’impliquin en l’estratègia empresarial.
Apostar per la flexibilitat
L’entorn en què es mouen les empreses és més canviant i complex que mai, de manera que les tasques de previsió i planificació poden esdevenir una missió impossible. Saber reaccionar de manera ràpida i àgil és fonamental per tal d’adaptar-se a les necessitats reals del mercat, mentre que cenyir-se a estructures i estratègies rígides ens abocarà inevitablement a la pèrdua de competitivitat.
Dur a terme una anàlisi profunda del mercat i de la situació de l’empresa
Per tal que la innovació funcioni és clau estudiar minuciosament les necessitats reals dels consumidors, de manera que garantim que l’enfocament de les noves idees sigui l’adequat. A part d’això, però, també cal calcular els costos (i no només els econòmics) que la innovació comporta per a l’empresa, ja que per tal que l’R+D ofereixi fruits, no n’hi ha prou amb l’entusiasme, també ha de ser viable organitzativament i financerament.
A CEDEC, Centro Europeo de Evolución Económica, creiem que és essencial que les pimes situïn la innovació al centre de la seva cultura empresarial, però també que sàpiguen com fer-ho per tal que es tradueixi en beneficis per a l’empresa i contribueixi a assolir l’excel·lència empresarial.
Imatge Ejecutivo Ninja